Por el derecho a defender nuestros derechos

Defensora de Febrero- Lolita Chavez

Defensora de Febrero 2015
Aura Lolita Chavez

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Aura Lolita Chávez, conocida como ‘Lolita’, es una mujer Maya K’iche líder del Consejo de Pueblos K’iche’s (CPK) en la defensa de la vida, madre tierra y territorio de la región El Quiche, Guatemala. Lolita ha sido una figura simbólica en la defensa de la madre tierra de los impactos de la industria extractiva. Desafortunadamente, esto ha impactado su seguridad y libertad.

Lolita es una líder feroz de las ochenta y siete comunidades que forman parte del CPK. Por medio del uso de las tracciones y creencias ancestrales, Lolita ha podido fomentar unidad entre las comunidades, obteniendo amplio apoyo para el movimiento en la defensa de la tierra. Como resultado, en 2012 27,000 personas de la región El Quiche, votaron un rotundo NO a proyectos de extracción y explotación de los recursos de sus territorios ancestrales en una ‘consulta de buena fe’.

Adicionalmente, usando su posición como líder, Lolita fuertemente desafío el sistema patriarcal existente dentro de la resistencia en la defensa de la madre tierra, creando espacios para que las mujeres indígenas puedan participar en los procesos comunitarios de toma de decisiones, permitiendo que su voz se escuche.

“Con los hombres – los que toman las decisiones para vender la tierra- tuvimos que hacer un gran esfuerzo para cambiar su percepción de la apropiación de la tierra, y decirles que nadie es dueño de la tierra, ni siquiera el estado.” [1]

“Los huesos de nuestras abuelas están en esa tierra, entonces como pueden vender la tierra con los huesos de nuestras abuelas?” [2]

Lolita ha difundido a nivel mundial la importancia de que la mujer participe en los debates sobre la industria extractiva. En 2012, con el apoyo de organizaciones como JASS, Lolita viajó a Panamá para encontrarse con mujeres indígenas lideres. En este encuentro las mujeres compartieron sus experiencias y estrategias únicas para el activismo de mujeres indígenas. Adicionalmente, Lolita viajó a Istanbul, Turquía para compartir sus experiencias con mujeres defensoras de ciento cuarenta países. Ella habló sobre la importancia de encontrar alternativas al modelo de ‘desarrollo’ que actualmente esta siendo impuesto en las comunidades indígenas, el ‘desarrollo Norteamericano’, y resaltó la importancia de reconectar la sociedad humana con la madre tierra en una relación de mutuo beneficio[3]. Lolita explicó que cuando las comunidades votaron NO a la minería, ellas no lo hicieron porque querían más regalías, y que la razón no estaba basada en el dinero, más bien la razón fue la vida.

“Estamos defendiendo nuestra madre tierra, no por dinero, pero por la vida”

Desafortunadamente, como es el caso de muchas mujeres defensoras de los derechos humanos en la región, por ser mujer activista, Lolita ha sido criminalizada y su vida está en peligro.

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Fuente: http://ecuadoretxea.blogspot.com

Lolita, junto con miembros del CPK enfrentan criminalización a gran escala por el estado Guatemalteco, con denuncias serias, pero sin base, hechas en contra de ellos. Siendo la figura publica del Consejo, Lolita ha recibido más de veinte dos denuncias en su contra. La policía local la ha etiquetado como una amenaza a la constitución y a la seguridad nacional – en efecto nombrándola ‘terrorista’[4]. Aunque las acciones de Lolita son en la defensa del territorio ancestral de las comunidades, la campaña de criminalización en su contra ha cambiado las perspectivas de la población, con los que antes la respetaban a Lolita como profesora, ahora la identifican como terrorista.

Aún más, Lolita también es objeto de intimidación y acoso, que trata de evitar que ella siga con su labor como líder femenina e indígena. El 20 de diciembre 2014, Lolita acompañó a una mujer activista a una audiencia en Santa Cruz del Quinché. En su camino, las dos mujeres fueron detenidas por policías por más de media hora. Los policía verbalmente abusaron de ellas, burlándose e insultándolas. El día siguiente, dos policías fueron reportados estar afuera de su casa por varias horas[5].

Como consecuencia de varios ataques contra la vida de Lolita, en 2005 la Comisión Inter-Americana de Derechos Humanos (CIDH) le otorgó medidas cautelarías, que incluyeron la necesidad de tener personal de seguridad privada[6]. Aunque serios ataques en contra de Lolita continuaron, como en julio 2012 cuando un grupo de hombres armados con machetes, cuchillos y palos emboscaron a Lolita[7], en varias ocasiones su seguridad privada ha sido retirada abruptamente y sin previo aviso o notificación formal, exponiéndola a altos niveles de riesgo[8].

Lolita cree que estos actos hostiles por parte del estado Guatemalteco en contra de su labor como defensora y de su seguridad sumergen de pensamientos discriminatorios, por ella ser mujer indígena cuya vida y voz el estado no considera importante para proteger. Recientemente, en enero 2015, Lolita recibió una llamada de su personal de seguridad privada, quien le informó que él había sido reasignado. Otras medidas de protección no fueron establecidas para Lolita. Esta ‘reasignación’ viene después de recibir amenazas de muerte del presunto asesino del defensor Silverio Vicente[9]. Finalmente, y después de dejar la vida de Lolita expuesta por más de un mes, perjudicando sus actividades, vida cotidiana y haciéndola pasar por un periodo de alta ansiedad por temor a ser asesinada, su seguridad privada finalmente fue reinstala el 03 de marzo 2015.

 

Enfrentando todo esto, Lolita continua a demostrar gran coraje y sigue en su labor como líder comunitaria. Pedimos que el estado Guatemalteco respete las medidas cautelarías otorgadas por la CIDH y siga todo proceso formal en caso de reasignación de seguridad privada, asegurando la protección de Lolita en todo momento.

 

“Nosotros obtenemos mucha fortaleza de principios como la reciprocidad (tu eres yo, y yo soy tu) y eso nos da fortaleza como mujeres…. Entonces como parte de este tejido, nosotros declaramos que necesitamos tener nuestros territorios libres de compañías, y libres de violencia en contra de la mujer, y eso nos empodera y nos permite decir que nos estamos moviendo más cerca al significado real de la vida”

 

 

[1] Lolita expuso en un foro de mujeres en Turquía 2012. https://www.justassociates.org/en/womens-stories/maya-kiche-leader-says-no-violence-against-women

[2] Lolita expuso en un foro de mujeres en Turquía 2012. https://www.justassociates.org/en/womens-stories/maya-kiche-leader-says-no-violence-against-women

[3] http://www.cipamericas.org/archives/6833

[4] http://www.ghrc-usa.org/get-involved/speakers-tours/ghrc-hosts-kiche-community-leader-lolita-chavez/

[5] https://comunitariapress.wordpress.com/2015/01/15/lolita-chavez-maya-kiche-se-encuentra-en-peligro/

[6] In 2005 following threats from Quiche department official following her public allegations of corruption at the local level of government

[7] http://www.justassociates.org/en/womens-stories/maya-kiche-leader-says-no-violence-against-women

[8] https://comunitariapress.wordpress.com/2015/01/15/lolita-chavez-maya-kiche-se-encuentra-en-peligro/

[9] https://comunitariapress.wordpress.com/2015/01/15/lolita-chavez-maya-kiche-se-encuentra-en-peligro/

 ENGLISH VERSION

Defender of February 2015
Aura Lolita Chavez

Screen Shot 2015-03-13 at 17.34.46

Aura Lolita Chávez, known to many as ‘Lolita’, is a Maya K’iche leader of the Council of K’iche’s People (Consejo de Pueblos K’iche’s) CPK for the defense of life, mother nature, land and territory, in the El Quiche region, Guatemala. Unfortunately, this has come at the cost of her safety and freedom.

Lolita is a fierce leader for eighty-seven communities that make up the CPK. Through the use of ancestral traditions and beliefs she has successfully forged unity between the communities and gained widespread support for the movement in the defense of the land. As a result, in 2012, 27,000 people from the El Quiche region voted a definite NO in the ‘good faith consultation’ to the extraction and exploitation of their ancestral territory.

In addition, using her position of as a leader, Lolita has strongly challenged the existing patriarchal system with the creation of a space for indigenous women to participate in the community decision making processes, allowing for their voices to be heard.

“With the men – the ones making the decisions to sell off the land – we had to make an effort to bring about a change in their perception of land tenure, and say that no one is an owner of the land, not even the state,” [1]

“The bones of our grandmothers are in that soil, so how dare you sell that land with the bones of our grandmothers?”[2]

Lolita explained at a women’s forum in Turkey in 2012.

 

Lolita has spread worldwide the importance of women participating in the debate regarding the extractive industry. In 2012 with the help from the organization JASS, Lolita travelled to Panama to meet indigenous women leaders. Here the women shared stories of struggles, experiences and strategies unique to indigenous women activists. In addition, Lolita travelled to Istanbul, Turkey, where she addressed women defenders from one hundred and forty countries. She spoke of the importance of alternatives to what is currently being imposed on the indigenous communities as ‘development’, by that sense ‘American development’, an that it is important to reconnect human society with the environment in a mutually beneficial relationship[1] with Mother Earth. Lolita believes that when the communities in the Quiche region voted NO to mining, their decision was not because they wanted more royalties, the reason wasn’t economic, rather the reason was life.

“We are defending Mother Earth, not for money but for life.”

Unfortunately, as is the case for many woman human rights defenders, Lolita’s leadership and activism has led to criminalization and her life being put into danger.

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Fuente: http://ecuadoretxea.blogspot.com

Lolita, along with members of the CPK have faced large-scale criminalization, with baseless-but serious- accusations made against them. Being a public figure of the Council, Lolita has received more than twenty-two legal complaints against her. The local police have labeled her a threat to the Constitution and to national security – essentially classifying her as a terrorist.[1] Although Lolita’s actions are in defense of the people’s ancestral land, the on-going criminalization campaigns against her have changed people’s perceptions, with those who knew and respected her as a teacher, now identify her as a terrorist.

Furthermore, the Guatemala state has subjected Lolita to harassment and intimidation attempting to stop her carrying out her role as an indigenous female leader. On the 20th December 2014, Lolita accompanied a woman to a labor trial in Santa Cruz del Quiché, when they were both arrested for more than half an hour by Police, who verbally abused, mocked and insulted the women. The next day, two Police officers were seen outside her home, remaining there for a couple of hours.

After various attacks against her life, in 2005 the Inter-American Commission on Human Rights (IACHR) awarded Lolita precautionary measures that included having personal security guards. [2] There has continued to be attacks made against Lolita’s life. One such incident occurred in July 2012 when a group of armed men with machetes, knives and sticks ambushed Lolita. [3] Furthermore, her private security has been withdrawn on several occasions without prior warning, leaving her in extreme danger.

Lolita believes that this hostile act against her by the Guatemala state arises because she is an indigenous woman, whose life is not deemed as important and needing protection. Recently in January 2015, Lolita received a phone call from her personal security who informed her that he had been reassigned; even though no other protection measure had been put into place and she had not been informed formally. This ‘reassignment’ came shortly after she received death threats from one of the believed assassins of her companion Silverio Vicente.[4]

Against all of this, Lolita continues to demonstrate great courage and continues in her role as a community leader. We ask the State of Guatemala to fulfill the precautionary measures issued by the IACHR ensuring that Lolita is protected, and to investigate all acts of intimidation and criminalization against her.

“We get a lot of strength from many principles including reciprocity (you are me and I am you) and that gives us strength as women and this connection with life and the web we have among each other…So as part of this web, we declare that we have to have territories free of companies and free of violence against women, and that empowers us so we can say we are moving towards the full meaning of life.”

[1] Lolita expuso en un foro de mujeres en Turquía 2012. https://www.justassociates.org/en/womens-stories/maya-kiche-leader-says-no-violence-against-women

[2] Lolita expuso en un foro de mujeres en Turquía 2012. https://www.justassociates.org/en/womens-stories/maya-kiche-leader-says-no-violence-against-women

[3] http://www.cipamericas.org/archives/6833

[4] http://www.ghrc-usa.org/get-involved/speakers-tours/ghrc-hosts-kiche-community-leader-lolita-chavez/

[5] https://comunitariapress.wordpress.com/2015/01/15/lolita-chavez-maya-kiche-se-encuentra-en-peligro/

[6] In 2005 following threats from Quiche department official following her public allegations of corruption at the local level of government

[7] http://www.justassociates.org/en/womens-stories/maya-kiche-leader-says-no-violence-against-women

[8] https://comunitariapress.wordpress.com/2015/01/15/lolita-chavez-maya-kiche-se-encuentra-en-peligro/

[9] https://comunitariapress.wordpress.com/2015/01/15/lolita-chavez-maya-kiche-se-encuentra-en-peligro/

 

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